jak zwiększyć odporność dziecka

Jak naturalnie zwiększyć odporność dziecka w 4 krokach?

Dzieci są, bardziej niż osoby dorosłe, narażone na infekcje, ponieważ ich układ odpornościowy jest słabszy i gorzej radzi sobie z rozpoznawaniem i zwalczaniem chorobotwórczych wirusów i bakterii. Warto więc stale wzmacniać odporność naszego dziecka naturalnymi sposobami, a z pewnością będzie ono zdecydowanie mniej chorować.

Po pierwsze hartowanie.

Hartowanie kojarzy nam się często z zamierzchłymi czasami, kiedy to nasze prababcie i babcie stosowały różne tradycyjne metody mające na celu poprawę odporności. Wiele osób już dawno o nich zapomniało i porzuciło stare sprawdzone metody hartowania organizmu na rzecz zażywania, nie zawsze sprawdzonych i skutecznych, suplementów diety wzmacniających odporność dla dzieci, którymi obecnie zalewany jest rynek. Warto odkryć hartowanie na nowo, ponieważ metoda ta nie wymaga w zasadzie żadnych nakładów finansowych, a naprawdę działa. Zacznijmy od wprowadzenia do naszego harmonogramu dnia codziennych spacerów z dzieckiem. Bądźmy konsekwentni i wychodźmy każdego dnia, nawet gdy jest mroźno i wietrznie. Ubierzmy dziecka na cebulkę, pamiętajmy zawsze o szaliku, czapce, rękawiczkach i ciepłych butach. Nie obawiajmy się nie tylko spacerów, nawet na mrozie, ale również aktywności fizycznej na świeżym powietrzu zimą. Jeśli dziecko jest porządnie ubrane, to wyjście na sanki, czy łyżwy z pewnością mu nie zaszkodzi. Wręcz przeciwnie, wzmocni jego odporność i przysłuży się zdrowiu. Aktywność na świeżym powietrzu wzmacnia organizm i uodparnia go na zmiany atmosferyczne. Kiedy dziecko jest dotlenione, lepiej funkcjonuje, nie jest apatyczne, jest bardziej odporne na infekcje. Bardzo ważne jest także codzienne wietrzenie mieszkania.

Nie warto również nadmiernie podkręcać ogrzewania. To częsty błąd popełniany przez wielu rodziców. Pamiętajmy, że optymalna dla organizmu dziecka, temperatura w mieszkaniu to 20 stopni, a w nocy nawet odrobinę mniej. Zadbajmy też o nawilżenie powietrza w mieszkaniu. Wystarczy powiesić na kaloryferze nawilżacze powietrza- niewielkie pojemniki z wodą.

Po drugie urozmaicona dieta.

Od tego jak odżywia się nasze dziecko, w bardzo dużej mierze zależy jego odporność. Posiłki spożywane przez malucha powinny być jak najbardziej urozmaicone. Ważne jest również to, by dziecko jadało regularnie, codziennie mniej więcej o tych samych porach. Jesienią, zimą i wczesną wiosną zadbaj o to, by w diecie dziecka przeważały ciepłe posiłki. Dołóż też wszelkich starań, aby dziecko jadło warzywa i owoce. Wiele dzieci robi to niechętnie, ale i na niejadki są sposoby. W każdym posiłku przemycaj porcję warzyw lub owoc. Na przykład w postaci soku do posiłku, w zupie, jako jarzynkę lub surówkę do obiadu, jako dodatek do kanapki, czy na deser. Warzywa i owoce są dla dziecka źródłem, szczególnie ważnych dla budowanie odporności witamin i minerałów. Nie zapominaj o podawaniu dziecku ryb. Które wspaniale wpływają na odporność, chudego mięsa, jajek, pełnoziarnistego pieczywa oraz kasz.

Zdecydowanie natomiast ogranicz słodycze. Dowiedziono ponad wszelką wątpliwość, że rafinowany cukier znacznie obniża odporność organizmu. Zamiast batonów i ciastek podaj dziecku mus owocowy lub suszone owoce. Są naturalnie słodkie, pyszne i pełne witamin i minerałów. Nie zapomnij o naturalnych probiotykach. Odgrywają one niebotyczną rolę w procesach odpornościowych organizmu. Znajdziesz się w jogurtach naturalnych, kefirze i kiszonkach. Przyzwyczajaj dziecko do jedzenia takich produktów już od najmłodszych lat. To prawdziwe skarby, a ich regularne spożywanie przynosi spektakularne wręcz efekty.

Po trzecie higiena.

Wpajaj dziecku podstawowe zasady higieny. Bardzo wiele bakterii i wirusów jest przenoszonych na dłoniach. Dlatego bardzo ważne jest, aby dziecko często myło ręce w ciepłej wodzie z mydłem. Naucz je tego na własnym przykładzie. Ręce trzeba myć zawsze po wyjściu z toalety, zawsze przed jedzeniem, czy po powrocie z dworu. To niezwykle istotne. To właśnie dzięki regularnemu myciu rąk można znacznie zmniejszyć ryzyko bakteryjnych i wirusowych zakażeń górnych dróg oddechowych oraz biegunki infekcyjnej. Zwróć szczególną uwagę na nauczenie dziecka zasad higieny w czasie przeziębienia. Po oczyszczeniu nosa zawsze wyrzucamy zużytą chusteczkę higieniczną do kosza, a nie trzymamy pod poduszką czy w kieszeni. Naucz też dziecko, że kiedy kaszle powinno zasłaniać usta, aby nie narażać nadmiernie innych osób na zarażenie. Stosowanie tych kilku prostych zasad od wczesnego dzieciństwa procentuje później przez całe życie. Dobre nawyki wchodzą w krew.

Po czwarte zdrowy sen.

Wielu rodziców nie docenia tego ważnego czynnika, który pomaga budować odporność dziecka, a ma on ogromne znaczenie. Układ odpornościowy, hormonalny i nerwowy idealnie współpracują w czasie snu, przyczyniając się do regeneracji organizmu i wzmocnienia jego odporności. Dziecko powinno spać codziennie co najmniej 8 godzin. Wiele dzieci potrzebuje nawet więcej snu. Nie ma w tym niczego złego, wręcz przeciwnie. Organizm wypoczywa, regeneruje się i wzmacnia podczas snu. Ważne by dziecko zasypiało codziennie mniej więcej o tej samej porze, spało w dobrze przewietrzonym pokoju i nie jadło ciężkostrawnych dań przed snem.

Wprowadzenie tych czterech prostych zasad do codziennego życia dziecka sprawi, że będzie mieć więcej energii, będzie radosne, a przede wszystkim bardziej odporne i będzie zdecydowanie rzadziej chorować, a jeśli już złapie infekcję, to szybciej wróci do zdrowia.

One Reply to “Jak naturalnie zwiększyć odporność dziecka w 4 krokach?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.